כל האמת על כפפות לטקס

למה משמשות כפפות לטקס, האם באמת יכולה להתפתח אלרגיה אליהן ובהקשר ליהדות, האם כפפות לטקס הן כשרות לפסח?

כפפות לטקס העשויות מגומי משמשות לצרכים רבים ושונים כגון ניתוחים בבתי חולים, שמירה על היגיינה בזמן הכנת מנות במסעדות ובתי הסעדה, תעשיית המוליכים למחצה, מוסכים, מפעלי תעשיה, משטרה (לצורך זיהוי פלילי בזירות פשע), עבודות חשמל (הלטקס הוא מבודד חשמלי טוב) ועוד. ללא כפפות הלטקס, העולם שלנו היה ללא ספק הרבה יותר מסוכן מכיוון שמחלות וזיהומים היו עוברים בקלות ולא היה ניתן לצמצם את החשיפה לחומרים מסוכנים כגון כימיקלים. בנוסף, רופאים היו נדבקים מחוליהם מאחר והיו נאלצים להשתמש בכפפות נחותות יותר או אפילו לא להשתמש בכפפות כלל. לכן, רכישת כפפות לטקס הינה הכרחית עבור מגזרים רבים.

לרכישת כפפות לטקס >>

 אלרגיה לכפפות לטקס – אמת או מיתוס?


האם כפפות לטקס מסוגלות לגרום לאלרגיה? ובכן, בקצרה התשובה היא כן, אך חשוב מאוד להוסיף כי אלו לא הכפפות עצמן, אלא אבקה המפוזרת בהן כדי לספוג את חלבוני הגומי מן הכפפה. כאשר אבקה זו מתעופפת ומתפזרת באוויר היא אכן יכולה לגרום לגירויי נשימה בעיתיים ולאלרגיה. לכן, אם יש הכרח להשתמש בכפפות לטקס כמו למשל במצבים של הליכים רפואיים שונים (הלטקס הוא המפריד הטוב ביותר בין העור למעוררי מחלות בדם ונוזלי הגוף השונים) ואין שום אפשרויות אחרות, חשוב מאוד שכפפות אלו לא יכילו אבקה ותכולת החלבונים בהן תהיינה נמוכה. אמנם כפפות ללא אבקה הן יקרות יותר, אך כאשר התועלת מתבטאת בהפרדה טובה ללא חשש לאלרגיה, לעיתים ההשקעה הינה כדאית (בניתוחים רפואיים למשל, לא כדאי לקחת את הסיכון שמישהו יפגע מן האבקה מאחר שהמצב הוא רגיש ביותר). כמו כן, חשוב לדעת שאין תרופה לאלרגיה ללטקס וכל חשיפה לאחר החשיפה הראשונית יכולה לגרום לאלרגיה. החדשות הטובות הן שבאמצעות שטיפה של הידיים לאחר מגע עם הלטקס או מריחת קרם ייעודי למטרה זו (בוודאי אם העור פגוע או שישנה דלקת עור), אפשר להפחית את הנטייה לפתח את האלרגיה לחומר.

שימוש בכפפות לטקס בחדרים נקיים


על מנת שכפפות לטקס תהיינה סטריליות ויהיה ניתן להשתמש בהן בחדרים נקיים, עליהן לעמוד בדרישות הבאות :
• יש ללטקס שעליהן ציפוי ניטריל.
• עליהן להיות צמודות ליד, אך לא צמודות מדי, על מנת לאפשר ליד מרחב פעולה ואפשרות לבצע תנועות של מוטוריקה עדינה.
• על הכפפות לעבור עיקור באמצעות קרינת גמא ברמת ביטחון סטרילית (SAL) של 10^-6 לפחות.
• עובי הכפפות צריך להיות לפחות 0.25 מ"מ באצבעות ו – 0.20 מילימטר בכף היד.
• על הכפפות להיות חזקות מספיק בפני לעמוד בפני קריעה או התפוררות (ברוב הכפפות אין בעיה מכיוון שהלטקס בעצמו הוא חומר אלסטי וחזק מספיק).

כשרות הכפפות לפסח


אחת מן השאלות הנפוצות ביותר בנוגע לכפפות הלטקס היא האם הן כשרות לפסח. הסיבה לכך היא שבכפפות אלו לרוב יש טלק שהוא למעשה עמילן, ועמילן נחשב לחמץ. חלק מן הרבנים טוענים כי אסור להשתמש בהן בשל סיבה זו, ואלו אחרים טוענים שאין בעיה להשתמש בהן כל עוד מקפידים לשטוף אותן לפני המגע עם המזון. בכל אופן, אין שום בעיה בשימוש בכפפות ללא אבקה, מאחר שהאבקה היא החלק המכיל עמילן, לכן, אם אתם מוטרדים מאוד מן העובדה שהכפפות עלולות לשבור את כשרות הפסח, מוטב לכם להמנע מסיכון מיותר ולהשתמש בכפפות לטקס ללא אבקה(וכפי שכבר הזכרנו, לכפפות לטקס ללא אבקה ישנם יתרונות נוספים שמומלץ להתחשב בהם).