הליך ייצור, יתרונות וסוגים של כלים חד פעמיים

כיצד מייצרים כלים חד פעמיים, מהם יתרונות השימוש בהם ואילו סוגים קיימים בשוק? על זאת ועוד במאמר שלפניכם.

בשנים האחרונות גובר השימוש בכלים חד פעמיים ואתו גם עלה המגוון של כלים באיכויות ומחירים שונים. אם בעבר היה ניתן לקנות כלים כאלה רק בסופר והמגוון שלהם היה דל, הרי שהיום יש חנויות מיוחדות המתמחות בכלים כאלה והן מציעות היצע עצום של כלים בגדלים, צבעים ודוגמאות שונות. כלים אלה נמצאים בשימוש נרחב החל מימי הולדת ועד לאירועים משפחתיים חגיגיים, כגון ליל הסדר.

כיצד מייצרים כלים חד פעמיים

יש ארבעה חומרים עיקריים שמהם מיצרים היום כלים כאלה:

  • פלסטיק מסוג פוליסטירן הוא החומר הנפוץ ביותר ליצור כלי חד פעמי.
  • אלומיניום משמש בעיקר ליצור מגשים לאוכל חם ולבישול בתנור.
  • נייר בציפוי פלסטיק משמש בעיקר לכוסות שתייה וצלחות זולות.
  • במבוק הוא חומר שבו עושים שימוש בשנים האחרונות לכלים חד-פעמיים מתכלים.

תכנון הכלים החד פעמיים נעשה על גבי מחשב. תוכנות הנדסיות מדמות את הכלים מבחינה גרפית ומחשבות מדדים שונים, כגון חוזק חומרים, כמויות חומרים במוצר, מידות ועוד. היום מפיקים דוגמאות של הכלים בעזרת מדפסות תלת ממד, תהליך שמוזיל את הפקת האב טיפוס ומספק הבנה טובה יותר לגבי מראה המוצר הסופי. ייצור כלים חד פעמיים נעשה בדרך כלל בסדרות בעלות דוגמה וצבע אחיד והם כוללות את כל סוגי הכלים, למשל צלחות מגדלים שונים, כוסות, סכו"ם, כלי הגשה, כפות לסלט, כלים להגשת עוגה, קערות לאוכל עצמו ואף מפות וראנרים.  

כדאי לדעת כי כיום מוצע מגוון רחב של כלים העשויים חומרים ידידותיים לסביבה, היבט מרכזי לאנשים ששמירה על הסביבה חשובה להם. למשל כלים העשויים מבקבוקי פלסטיק או שקיות ניילון ממוחזרות, כלים שעשויים מחומרים מתכלים, כגון במבוק, ואפשר לזרוק אותם ללא חשש לזבל, שכן הם מתפרקים.  

מגוון כלים לשימושים שונים

כאשר בוחרים כלים יש להתאים את סוג הכלים לסוג השימוש. עבור כלים לארוחת חג נבחר כלים מעוצבים בהידור, עשויים פלסטיק או במבוק הבנויים במבנה עבה וחזק. על כלים אלה להיות קרובים ככל האפשר מבחינת המגע והמראה שלהם, לכלי בית רגילים. כאשר נעשה אירוע כגון פיקניק נבחר כלים זולים יותר ובעיצוב רגיל. כאשר קונים כלים חד פעמיים למשרד כמו כוסות שתייה למשקאות חמים או קרים, הדגש הוא על המחיר. זאת כי כמות הכלים הנצרכת ביום במשרד היא גדולה במיוחד ולכן נעדיף כלים אמנם אסתטיים אך זולים ככול האפשר.

יתרונות השימוש בכלים חד פעמיים

הפופולריות הגבוהה של כלים חד-פעמיים נובעת מהיתרונות הרבים שלהם:

  1. קלות שימוש – היתרון הבולט בשימוש בכלים אלה הוא הקלות. אין צורך לרחוץ אותם ואין צורך להשיג סרוויס מורכב לאירוח גדול.
  2. היגיינה – יש מקומות שבהם לא ניתן לשטוף כלים באופן מסודר ויש סכנה להתפתחות חיידקים. למשל בפיקניק, קמפינג, טיולים במסגרת בית ספר או צבא. כלים חד פעמיים תמיד נקיים ולאחר השימוש זורקים אותם.
  3. פתרון לאירוח – לא לכל אחד יש סט כלים חגיגיים לאירוח או מספיק כלים לאירוח גדול במיוחד. היום קיימים בשוק כלים חד-פעמיים דקורטיביים ואלגנטיים באיכות גבוהה המתאימים לאירוח בערבי חג או באירוע מפואר ואין צורך לרכוש סט כלים חגיגי.
  4. כשרות – כאשר מזמינים אורחים שהם שומרי מסורת, כלים חד-פעמיים הם הפתרון הטוב ביותר אם אנו לא מקפידים באותה מידה.

לסיכום, כלים חד-פעמיים הם פתרון מצוין עבור אירוח מסוגים שונים וכיום ניתן לרכוש מגוון גדול של כלים בצבעים, חומרים וסגנונות שונים.